Ervaringskennis als belangrijkste bron van kennis
Louise Rouwhorst, bestuurder van Trias Jeugdhulp: “Om goede zorg te kunnen bieden vinden wij ervaringskennis – naast professionele en wetenschappelijke kennis – de belangrijkste bron. Door met de basis te beginnen, willen we voorkomen dat ervaringsdeskundigen ‘zo nu en dan ingezet worden, als het zo uitkomt’. Cliënten en hun (pleeg)ouders krijgen zo een structurele en gelijkwaardige stem in onze hulpverlening. Alle ervaringen tellen mee! Als we ervaringskennis meenemen in wat we doen, hoe we dat doen en erover vertellen; kunnen we de kwaliteit van onze jeugdhulpverlening verder verbeteren.”
Intensieve samenwerking
Tot nu toe wordt vooral gebruik gemaakt van ervaringen van cliënten en (pleeg)ouders binnen medezeggenschapsraden, trainingen en audits. Deze vorm van cliëntenparticipatie is gebruikelijk in de jeugdzorg. Alie Weerman over het proces om ervaringsdeskundigheid breder in te zetten: “Het is fantastisch om te zien hoe jongeren, (pleeg)ouders en medewerkers van Trias Jeugdhulp intensief samenwerken voor een visie en beleid op ervaringsdeskundigheid. Het is goed dat een jeugdzorgorganisatie eerst aan de slag gaat met deze basis én ervaringskennis als belangrijkste bron van kennis waardeert. Op deze manier dragen ervaringen niet alleen bij aan contacten tussen jongeren, (pleeg)ouders en hulpverleners, maar helpt het ook bij de ontwikkeling van nieuw beleid en het tegengaan van vooroordelen, discriminatie en uitsluiting.”